~~~ Its Bad To Say Bad Things Behind One's Back, Especially When You Don't Even Know The Person..and I'm Fifa, Let Me Exist As I am, For I Simply Just Want To Be Me! ~~~

Monday, July 20, 2009

owh Para Wanita di sume Planet...~



Fuh~ mmg tabik ah sape yg brani pakai kasut tumit tnggi cmneyh! tuan punye bdn yg pakai kasut ni mesti giler bangga ah..~ konon bajet abis anggun n SEXY la snang cite..kui3~
Yang baiknye pakai kasut bertumit nie bkn apa..sekurang2nya die leh membentuk perawakan seorg wanita semasa berjalan..kira cm melenggang sket la..nmpak ayu la org cakap,kira kalo lintas depan mamat2 ni gerenti leh cair ah dorg tgk..ahaha! yg jalan kasau langkahnye tuh eloklah berkasut ada tumit..barulah teserlah sket kewanitaan tu kan......? Taaapiii.....ada gak buruknye pakai kasut tumit tinggi cmni..aku juz sarankn korg pakai kasut yg bertumit gak tp jgnla smpai sedepa tigginye..ish3~ leh lebam tumit sehhh!!
Haa...skg aku nk korg sume tau akibat2 memakai kasut tumit tinggi yg "chantek" tuh..

1.LUTUT
Pemakaian kasut tumit tinggi akan mengubah postur badan seseorang dan ini menyebabkan beban yang tinggi pada bahagian dalam lutut. Lutut merupakan tempat yang biasa diserang osteoarthritis. Satu kajian telah dijalankan dan menunjukkan pertambahan tekanan di lutut sebanyak 26% dengan pemakaian kasut tumit tinggi.

a) Postur
Kasut tumit tinggi menolak titik berat badan ke depan dan menyebabkan ketidaksejajaran antara peha dan tulang belakang.

b) Tekanan
Kasut tumit tinggi mungkin boleh menjadikan kaki anda kelihatan panjang tetapi tekanan di bahagian depan kaki anda akan bertambah berkadar langsung dengan penambahan ketinggian kasut tumit tinggi anda.

2.BETIS
Otot di bahagian betis akan mengerut(contract) untuk menyesuaikan dengan ketinggian kasut tumit tinggi. Otot akan memendek dan menjadi ketat (tighten).


3. MORTON'S NEUROMA
Tapak kasut yang tinggi serta hujung kasut yang tirus akan menyebabkan penebalan tisu disekeliling saraf yang terletak antara jari kaki yang ketiga dan keempat. Ini akan menyebabkan rasa sakit dan kebas pada kaki.

P/S : Jadi..renung2kan dan selamat beramal...(^________^)


No comments:

Post a Comment

bckgrnd