~~~ Its Bad To Say Bad Things Behind One's Back, Especially When You Don't Even Know The Person..and I'm Fifa, Let Me Exist As I am, For I Simply Just Want To Be Me! ~~~
There was an error in this gadget

Sunday, October 4, 2009

:: Berjuanglah... ::

Hidup mmg penuh dengan perjuangan. Jika kita ingin berjaya dan menjadi manusia berguna kita mesti melalui sebuah proses yang kadang-kadang sgt menyakitkan. Xleh jadi cmi anak manja yang selalu nk dibantu dan dilayani oleh orang tua nya. sebabnya ia tidak baik untuk membentuk personaliti dan jiwa kita dalam menghadapi sebuah kehidupan yang sukar ini.

Ini adalah sebuah kisah yang sangat inspiratif untuk kita semua “renung- renungkan dan selamat beramal”.. kih3~ :P

Kisah ini dipetik dari sebuah buku yang sangat menarik dan sudah lama dibeli, tetapi baru sempat dibaca , yang berjudul..

Wat mcm suara Doremon --à Kisah ”setengah isi setengah kosong” !!

Begini kisahnye, di suatu mlm….tiba2…terdengar pintu diketuk! “Tok! Tok! Tok..”….. Eh..x..x…! gurau je..ni motivasi n inspirasi punye kisah..bkn cite suspen..sory3..hahahaha!! : D

Mcm ni kisahnye…….

Seorang anak sedang bermain dan terjumpa kepompong kupu-kupu di sebuah dahan yang rendah. Diambilnya kepompong tersebut dan nampak ada lubang kecil disana.
Anak itu terpegun mengamati lubang kecil tersebut kerana terlihat ada seekor kupu-kupu yang sedang berjuang untuk keluar membebaskan diri melalui lubang tersebut. Lalu nampaklah kupu-kupu itu berhenti mencuba, dia kelihatan sudah berusaha semampunya dan nampaknya sia-sia untuk keluar melalui lubang kecil di ujung kempompongnya.
Melihat fenomena itu, si anak menjadi kesian dan mengambil keputusan untuk membantu si kupu-kupu keluar dari kepompongnya. Dia pun mengambil gunting lalu mulai membuka badan kepompong dengan guntingnya agar kupu-kupu boleh keluar dan terbang dengan bebasnya.
Bila kepompong terbuka, kupu-kupu pun keluar dengan mudahnya. Akan tetapi, ia masih memiliki tubuh kembung dan kecil. Sayap-sayapnya nampak masih berkerut. Anak itu pun mulai mengamatinya lagi dengan tekun sambil berharap agar sayap kupu-kupu tersebut berkembang sehingga boleh membawa si kupu-kupu mungil terbang menuju bunga-bunga yang ada di taman.
Harapan tinggal harapan, apa yang ditunggu-tunggu si anak tidak kunjung tiba. Kupu-kupu tersebut terpaksa menghabiskan sisa hidupnya dengan merangkak di sekitarnya dengan tubuh kembung dan sayap yang masih berkerut serta tidak berkembang dengan sempurna. Kupu-kupu itu akhirnya tidak mampu terbang seumur hidupnya.
Si anak rupanya tidak mengerti bahawa kupu-kupu perlu berjuang dengan usahanya sendiri untuk membebaskan diri dari kepompongnya. Lubang kecil yang perlu dilalui akan memaksa cairan dari tubuh kupu-kupu masuk ke dalam sayap-sayapnya sehingga dia akan siap terbang dan memperoleh kebebasan.

P/s : pasni korg jgn jd mcm budak tu..gi gunting kepompong kupu2..sian kupu2 2..cacat seumor idup.. :(

No comments:

Post a Comment

bckgrnd